Nákup potravin online 2018

Jak nakupujeme potraviny online? Každý druhý už si nákup zkusil. A nakupuje se všude. Nejde jen o doménu Prahy.

Jak potravinové e-shopy rozšiřují regiony pro dovoz objednávek, roste napříč republikou obliba takových nákupů. Kdo dává přednost nákupům od počítače? A co je hlavní motivací?

Víc než polovina lidí už má s nákupem potravin přes internet zkušenost. Každý pátý potom nakupuje minimálně jednou měsíčně. Oblíbenější je nakupování mezi mladšími. Zatímco mezi zákazníky do 24 let si nákup potravin online někdy zkusilo už více než 60 % lidí. U lidí starších 65 let má takovou zkušenost jen necelých 40 %.

Nejvíce se objednává ve větších městech. V obcích s více 100 000 obyvateli si objedná potraviny přes internet minimálně jednou měsíčně celá třetina lidí. Oblíbenější nákupy jsou mezi domácnostmi, kde nechybí děti a které mají vyšší měsíční příjem. Frekvence nákupu roste spolu s vyšším vzděláním. U domácností s příjmem více než 50 000 Kč měsíčně je třetina zvyklá objednávat potraviny přes internet minimálně jednou za měsíc.

Nakupuje se napříč republikou

Kurýrní auta s potravinami už nepotkáváme jen v Praze. Online prodejci potravin nabízí své služby po celé republice. Nejvíce zákazníků mají v Praze, Plzeňském, Zlínském a Pardubickém kraji. Tam už vyzkoušelo jejich službu více než 60 % lidí. Nejméně zákazníků je v Libereckém a Královéhradeckém kraji (někdy nakoupilo potraviny online jen asi 30 % lidí).

Lidé nakupují potraviny přes internet především kvůli úspoře času a pohodlí, které takový nákup přináší. Hlavní motivace se ale liší mezi muži a ženami. Muži si hlavně váží, že jim nákup ušetří čas (62 %) a nemusí opouštět pohodlí domova (46 %). Pro ženy jsou hlavními důvody donáška až ke dveřím domu (54 %) a úspora času (47 %).

Menší nákupy bez masa a ryb

Online nákup potravin nebývá velký. 66 % zákazníků za něj obvykle nezaplatí více než 1 000 Kč. Do 2 000 Kč lidí platí asi 28 %. Jen výjimečně dělají lidé pravidelně velké nákupy za více než 2 000 Kč.

Hlavní položky nákupu objednaného přes internet tvoří trvanlivé potraviny. Ty nezapomene obvykle přidat k objednávce 58 % zákazníků, kteří potraviny přes internet nakupují. S větším odstupem patří mezi oblíbený sortiment online objednávky drogerie (46 %), ovoce a zelenina (35 %), mléčné výrobky a vejce (34 %) a nealkoholické nápoje (33 %).

Existuje ale i sortiment, kterému se zákazníci při online nákupu raději vyhnou. 48 % lidí se takto vyhýbá masu a rybám, další nevyhledávaným sortimentem jsou uzeniny a lahůdky (37 %).

Dominují tři hráči

Nejznámějšími prodejci jsou hlavní tři hráči: iTesco (zná ho 66 % lidí bez ohledu na jejich zkušenost s online nákupy potravin), Košík.cz (62 %) a Rohlík.cz (57 %). Další prodejci následují s velkým odstupem.

Specifická situace je v Praze. Zatímco iTesco dominuje při pohledu na celou zemi, v Praze je neznámějším e-shopem s potravinami Rohlík (89 %), následuje Košík (86 %) a až poté iTesco (81 %).

Mezi zákazníky, kteří potraviny přes internet nakupují, také dominuje iTesco. Zkušenosti s nákupem u něj má 38 % lidí. Rohlík.cz a Košík.cz už vyzkoušela shodně čtvrtina lidí využívající nabídku online nákupu potravin. Popularita Rohlíku.cz je výraznější u žen. Mezi nimi už nákup u něj vyzkoušelo už 31 %, zatímco mezi muži jen 19 %.

Infografika

Ke stažení

Infografika (jpg): Nákupy_potravin_online_2018

Infografika (pdf): Nákupy_potravin_online_2018

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika License.