Je možné zajistit, aby počin ve vašem obchodě zaujal celostátní zpravodajství, a to z jiného důvodu, než je skandál nebo problém? Je možné se s minimálními náklady stát předmětem diskuzí marketingových odborníků i řadových zákazníků? Správnou odpověď asi tušíte – možné to je, ale vyžaduje to jistou dávku nápaditosti a kreativity.
Takový kousek se v roce 2014 podařil francouzskému obchodnímu řetězci Intermarché. Diskutovalo se o něm v médiích, v zahraničí a se stejným zájmem reagovali i zákazníci, kteří ochotně nakupovali. Za celým úspěchem stála kampaň, která začala v jediném obchodě řetězce Intermarché. Rozhodli se úplně jiným způsobem pojmout prodej ovoce a zeleniny a dostat na pulty i plody, které nevynikají estetickou krásou, ale chuťově nejsou za krásnějšími kousky o nic pozadu. V rámci kampaně Fruits et légumes moches (Ošklivé ovoce a zelenina) si v oddělení ovoce a zeleniny měli zákazníci možnost vybrat šišaté nebo křivé plody, které byly o 30 % levnější než symetrický a esteticky bezchybný sortiment.
Českého čtenáře napadne – je možné aplikovat úspěšný nápad a vnést tím do retailu nový vítr? Měla by podobná kampaň ohlas i u českých zákazníků? Zkusili jsme v rámci naší komunity Řekninámto zjistit, jak by se na podobnou akci tvářili zákazníci u nás.Obchodnímu řetězci se podařilo prodat tisíce tun ovoce a zeleniny, které by jinak vůbec na pult nepřišly, a vedle toho také otevřít téma šetrné spotřeby a plýtvání potravinami. Získali ocenění za inovativní reklamní strategii i nadšené ohlasy zákazníků. Renomé obchodu, který byl ještě krátce před kampaní terčem kritiky za lovení v mořských hlubokých vodách, bylo napraveno.
„Není nepovedené ovoce a zelenina. To jen někdo vymyslel tento termín. My pěstujeme na zahradě na chalupě obojí a všichni příbuzní se na naše výpěstky jen klepou. A je jim jedno, že je okurka křivá a nemá správnou délku, rajče je trochu šišaté a jablíčko má jen jednu červenou tvářičku. Hlavně že všechno chutná a je čerstvé, “ komentuje diskuze o kráse a ošklivosti členka zákaznické komunity Milena. Pro zákazníky je důležitá cena, ale zajímá je i správná chuť, domácí produkce a chemické ošetřování ovoce a zeleniny.
Mezi lesknoucím se dokonalým zbožím v supermarketu a drahou zeleninou s nálepkou BIO je ale ještě hodně prostoru, jak zákazníky uspokojit.
Na současném stavu nese svůj podíl kombinace více faktorů – zažitá touha podpořená reklamou po dokonalém vzhledu, zvyky nákupčích v obchodních řetězcích, kteří vybírají podle jasných estetických požadavků, i zákazníci, kteří hledají nejkrásnější jablko v regále. Změna by ale byla vítaná, nový způsob prodeje ovoce a zeleniny různého vzhledu by uvítal i Martin: „Pokud by někdo takový funkční systém uměl vymyslet, tak by to určitě bylo skvělé. Těch potravin je opravdu škoda. Takže závěrem, pokud budu mít garanci, že jedinou nevýhodou potraviny je to, že není ´hezká´ a jinak je zcela v pořádku, tak nemám problém ji koupit – třeba do těch salátů, polévek, štrůdlu atd.“
Aktuálně se ovoce a zelenina, které vzhledem neodpovídají ideálu krásy, ve většině případů vůbec do obchodu nedostane. Končí na kompostu, nesklizená na stromě nebo rovnou zaoraná na poli. Nečekají ale v obchodě zákazníci, kteří by si rádi zboží koupili? Možná stačí jen správně uchopit nápad a výsledek přinese víc, než zmírnění plýtvání potravinami.
Možná se stačí jen jednoduše zákazníků zeptat.
Nechte si postavit zákaznickou komunitu a další takovýto článek bude již o vás!
Informace o kampani francouzsky:
Informace o kampani anglicky: