Pořídit si přes internet módní doplňky, dovolenou, vzdělávací kurz nebo knihy už nikoho nepřekvapí. Potraviny ale stále zaujímají spíš spodní příčky oblíbených položek v online nákupním košíku.
V InsightLabu pravidelně měříme, jak Češi nakupují potraviny online. Co přesně se v našem vnímání nákupu potravin na internetu v roce 2020 změnilo? A co zůstalo při starém?
Nákup čerstvých potravin online už není tabu
Naše návyky online nákupu potravin se mění. Nakupujeme více, častěji a přestáváme se vyhýbat segmentům potravin, které rychle podléhají zkáze. I čerstvé maso a mražené výrobky jsou čím dál běžnější součástí našich online nákupních košíků.
Přesto, že jsou trvanlivé potraviny stále nejčastější položkou v online nákupním košíku, pohled zákazníků se mění. Proměnu můžeme sledovat ve zvýšené ochotě nakupovat čerstvé potraviny, jako je ovoce a zelenina, lahůdky apod.
Pro srovnání, v roce 2020 uvedlo 41 % dotázaných jako jednu z nejčastějších položek online nákupu potravin ovoce a zeleninu. To představuje 5% nárůst, oproti roku 2019. Obdobný trend platí i pro uzeniny a lahůdky, které uvedlo jako nejčastější položku 32 % dotázaných (oproti 24 % v roce 2019).
Rohlík.cz je č. 1 na českém trhu online nákupu potravin
Zvýšit znalost své značky o 15 % za rok, to se jen tak někomu nepovede. Rohlík.cz to se svým online obchodem s potravinami dokázal. V roce 2020 si na něj vzpomnělo 81 % respondentů, v porovnání s 66 % v roce 2019.
Vysoká znalost
značky se projevuje i v počtu pravidelných zákazníků. I tady
Rohlík.cz vede, 38 % dotázaných ho označilo na online obchod s
potravinami, kde nakupují nejčastěji. Hned za ním je iTesco (31
%) a Košík.cz (19 %). Rohlík.cz se pomalu stává synonymem
pro online nákup potravin.
Respondenti si také stále
vzpomínají na online obchody s potravinami, které už nefungují
(třeba na kolonial.cz si vzpomnělo 6 % dotázaných). Tak uvidíme,
jestli Rohlík.cz nebo jiný z hráčů zaujme jejich místo, a nebo
se v průzkumu objeví i příští rok.
Potraviny online stále nakupují hlavně mladí ve velkých městech
Rok 2020 ovlivnil náš postoj k online nákupu potravin. Počet zákazníků, kteří si objednají potraviny online alespoň jednou za čtvrt roku se vyšplhal na 45 %, což je o 4 % víc, než v předchozím roce.
Stále platí, že potraviny nakupují online především mladí lidé z velkých měst. Tam si zákazníci také častěji domů objednávají i menší nákupy.
Praha suverénně kraluje v popularitě online nákupů, kde si více než
80 % dotázaných nakoupí potraviny online alespoň jednou za čas.
Pandemie neustupuje a dá se předpokládat, že i rok 2021 přinese v tomto ohledu značné změny. V InsightLabu se na toto téma nadále zaměřujeme a těšíme, až vám přineseme nové výsledky.
Ke stažení:
Infografika (pdf): Nakup_potravin_online_2020
Infografika (jpg): Nakup_potravin_online_2020
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika License.