Profilace v komunitách (4.díl)

Až bude vaše komunita fungovat, stane se dříve nebo později, že budete muset reagovat na poptávku po zcela konkrétní skupině členů. Může jít například o lidi, kteří rádi houbaří, a jak už to tak bývá, bude to v termínu „včera bylo pozdě“. Proto je dobré znát členy komunity. Vědět, kdo jsou, jaké mají zkušenosti, ale také jaká mají očekávání. Každá komunita je v něčem jedinečná a každá je jiná. Poznejte strukturu té vaší co nejdříve, nejlépe k tomu poslouží profilační dotazník.

Když hledáte vegetariány, pomůže vám profilační dotazník.

Díky profilačnímu dotazníku poznáváme strukturu komunity. Je to cesta k maximální efektivitě. Díky profilaci na začátku výzkumu budu vědět do budoucna, koho oslovit, až bude třeba diskutovat například s leváky nebo vegetariány. Mám je hned po ruce a před výzkumem není potřeba dělat další předvýzkumné kroky.Profilační dotazník je dobré zařadit hned na úvod. Může mít formu jednoduchého dotazníku, ve kterém se vyzvou členové k první diskuzní reakci.

Vůbec nejlepší by bylo při spuštění komunity vytvořit profilační dotazník s co největším počtem otázek, díky kterému bychom zjistili veškeré informace. To ale nejde, nikdy nevíme, s jakým požadavkem může klient přijít, jestli budeme shánět lidi, kteří chodí ráno běhat nebo kteří mají rádi mentolové žvýkačky. Navíc příliš velké množství osobních otázek na úvod, kdy se členové ještě rozhodují o své účasti, může vést k odrazení respondentů. Pokud už lidé do komunity vstoupí, je možné se jich ptát dále.

V druhé fázi tedy pokračuje průběžné dynamické profilování panelu. To znamená přemýšlet o tom, jaká skupina členů by mohla být perspektivně zajímavá, jaké informace o respondentech mohou být relevantní a v určitém časovém intervalu profilační dotazník aktualizovat.

Pomůžeme Vám sestavit profilační dotazník tak, aby neodrazoval délkou a zároveň pokrýval důležitá kritéria pro profilaci. Profily členů pak pravidelně aktualizujeme.

Foto: stockimages / FreeDigitalPhotos.net